Freedom Writers.

Jag såg precis filmen vid samma namn som rubriken. Den handlar om en lärare som tar sig an en klass där eleverna sägs vara hopplösa, där de flesta har en invandrarbakgrund, där de flesta kommer ifrån hem med jobbiga förhållanden (förutsatt att de har hem), där många har mött på våld och död. Läraren är en vit kvinna av medelklass. Vad jag inte visste förrän filmen var slut är att den baseras på en sann historia. Även om jag inspieras av sådana här filmer, kände jag stundtals att den var lite "för mycket". Självklart vet jag att de har överdrivit osv. i filmen, men den inger ändå en viss mån av hopp för en blivande lärare som jag. Man vill ju vara den bästa, den som inspirerar mest, den som klarar av allt och den som löser alla problem i världen. Den bästa läraren. Den läraren eleverna kommer ihåg med ett leende på läpparna. Jojo, alla har vi drömmar. Man kan ju hoppas att man överlever första dagen när man väl kommit så långt.

Ville egentligen bara skriva att jag gillade filmen och att jag varmt rekommenderar den för er andra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0