Daniela.

Idag är det inte vem som helst som har namnsdag ska ni veta. Idag är det alla Danielors och Danielsars dag! När jag var yngre tyckte jag det var värre än pesten att heta Daniela, sicket fult namn, så heter ju ingen annan. Numera är jag kompis med namnet, däremot inte riktigt lika mycket kompis med uttalet på DANIELA här i Sverige. Nåja, man kan ju inte få allt. Så här står det om mitt namn:

"Kvinnonamnet Daniela (klicka på namnet för att komma till källan) eller Daniella är feminin form av de hebreiska namnet Daniel, som betyder Gud är min domare eller Herren dömer. Daniel var en av profeterna i Gamla testamentet. Daniela har förekommit som dopnamn i Sverige sedan 1800-talet.
Namnet var populärt i början på 1990-talet. 31 december 2005 fanns det totalt 4631 personer i Sverige med namnet Daniela eller Daniella, varav 3204 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 120 flickor namnet, varav 84 fick det som tilltalsnamn."

I dagens GP (=Göteborgs Posten) skriver dom att det idag finns 4100 namnbärare i Sverige, varav 2800 har det som tilltalsnamn. Inte så himla vanligt alltså. Men det gör ju mig än mer ovanlig :)




Henrik gav mig en väldigt vacker ros igår, en tidig namnsdagsros. Han är allt bra gullig den där Pekka (har gett honom smeknamnet Pekka, det bästa finska namnet om ni frågar mig).

Grattis alla ni som heter Daniel och Daniela!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0